ACTIVITATS D’EDUCACIÓ AMBIENTAL
AL MOLÍ DEL FOIX
-
El Molí del Foix, Centre d’Interpretació Històrica i Natural és un edifici que amaga una llarga història. Fou molí fariner al segle XII, farinera i magatzem vitivinícola al segle passat. Aquest equipament municipal, després de la seva rehabilitació, ha estat destinat a l’educació ambiental i a promoure la preservació i el coneixement de l’entorn natural.
Per a més informació i reserves:
Molí del Foix, Centre d’Interpretació Històric i Natural
C/ Farigola, nº 2 Els Monjos (Santa Margarida i els Monjos)
Dimarts, dijous i divendres de 9a 14h i dimarts de 16 a 19h
Tel: 93 818 69 28 // molidelfoix@smmonjos.cat
Per aquest nou curs escolar us oferim la possibilitat de realitzar una activitat relacionada amb la descoberta de les plantes del jardí del Molí del Foix i si us quedeu a dinar, un taller de sensibilització ambiental a la tarda.
ACTIVITATS AL JARDÍ BOTÀNIC DEL MOLÍ DEL FOIX
1. CICLE INFANTIL (P4, P5): La sargantana Valèria i el seu jardí
2. CICLE INICIAL (1er, 2on): Arbre, arbust, liana
3. CICLE MITJÀ (3er, 4rt): Descobrim el jardí botànic
4. CICLE SUPERIOR (5è, 6è): La vegetació autòctona
TALLERS COMPLEMÈNTARIS D’EDUCACIÓ AMBIENTAL
5. CICLE INFANTIL (P4, P5): Les plantes aromàtiques i remeieres
6. CICLE INICIAL (1er, 2on): Gota a gota i passeig pel Foix
8. CICLE SUPERIOR (5è, 6è): Visita El CIARGA, Centre d'Interpretació de l'Aviació Republicana i la Guerra Aèria.
Preu:
ACTIVITAT AL JARDÍ BOTÀNIC: 55€/grup classe
ACTIVITAT AL JARDÍ BOTÀNIC + TALLER: 90 €/grup classe
ACTIVITAT AL JARDÍ BOTÀNIC + VISITA AL CIARGA: 135€/grup classe
Per a cada nivell educatiu hi ha un quadern de treball per a l’alumne
ACTIVITATS AL MOLÍ DEL FOIX
1. CICLE INFANTIL (P4, P5):
La sargantana Valèria i el seu jardí
DURADA: 2 ½ hores.
CONCEPTES CLAU: jardí, olivera, margalló, farigola, animals que poden viure en un jardí (marieta, pugons, sargantana, cargol, cuc de terra, formiga,...).
OBJECTIUS:
- Descobrir un espai nou, el jardí del Molí del Foix.
- Diferenciar la mida i la forma de les plantes.
- Aplicar el sentit de l’olfacte i el tacte per descobrir noves olors i noves textures.
- Conèixer la relació entre plantes i animals.
- Aprendre a plantar un plançó.
- Aprendre a relacionar-se i a respectar l’entorn natural.
2. CICLE INICIAL (1er i 2on):
Arbre, arbust i liana
Arbre, arbust i liana
L’activitat s’inicia amb la descoberta de les plantes del jardí diferenciant arbres, arbusts i lianes. Mitjançant el joc descobrirem formes diverses de fulles tot aprenent les plantes més comunes dels boscos mediterranis.
DURADA: 2 ½ hores.
CONCEPTES CLAU: jardí, arrel, tronc, tija, fulla, flor, arbre, arbust, liana, formes diferents de fulles (llança, cor, agulla, mà, línia i composta).
OBJECTIUS:
- Diferenciar arbre, arbust i liana.
- Reconèixer les parts de les plantes i la seva funció.
- Identificar fulles de formes diferents.
- Conèixer algunes espècies vegetals típiques dels boscos mediterranis.
- Generar una actitud de respecte vers l’entorn natural, aprendre a valorar-lo i a respectar-lo.
3. CICLE MITJÀ (3er i 4rt):
Descobrim el jardí botànic
DURADA: 2 ½ hores aproximadament
CONCEPTES CLAU: arbre, arbust, liana, formes diferents de fulles (llança, cor, agulla, mà, línia, lobulada, ovada i composta), adaptacions de les plantes al clima
mediterrani, parts de la fulla (borró, nervi, pecíol, folíol, limbe, anvers i revers).
mediterrani, parts de la fulla (borró, nervi, pecíol, folíol, limbe, anvers i revers).
OBJECTIUS:
- Descobrir un espai, el Jardí Botànic del Molí del Foix.
- Conèixer espècies vegetals que viuen als boscos mediterranis.
- Diferenciar tipus de fulles segons la seva forma.
- Identificar les característiques principals de les plantes dels boscos mediterranis.
- Despertar l’interès per l’estudi i la conservació del ‘entorn natural.
4. CICLE SUPERIOR (5è i 6é):
La vegetació autòctona
Investigarem les adaptacions de les plantes al clima mediterrani i mitjançant una clau d’identificació senzilla esbrinarem el nom d’algunes d’elles. Coneixerem de quina manera es propaguen les plantes i ens farem un esqueix.
DURADA: 2 ½ hores.

OBJECTIUS:
- Conèixer algunes de les espècies vegetals que viuen als nostres boscos.
- Identificar les adaptacions de les plantes al clima mediterrani.
- Diferenciar tipus de fulles segons la seva forma.
- Aprendre vocabulari referent a la botànica.
- Aprendre a utilitzar una clau d’identificació.
- Despertar l’interès per l’estudi i la conservació de l’entorn natural.
TALLERS D’EDUCACIÓ AMBIENTAL
Els grups que us quedeu a dinar teniu la possibilitat de realitzar un taller a la tarda d’una durada aproximada d’1 hora i 15 minuts. A continuació trobeu descrits aquesta tallers de sensibilització ambiental que són diferents per a cada cicle educatiu.
5. CICLE INFANTIL (P4, P5):
Les plantes aromàtiques i remeieres
La farigola, el romaní i l’espígol són plantes del nostre entorn. El seu tacte, la seva olor i fins i tot el seu ús com a plantes remeieres poden ser elements a descobrir pels més petits.
Al llarg del taller reconeixeran aquestes plantes i es faran una bosseta d’olor.
DURADA: 1hora 15 minuts
LLOC REALITZACIÓ: Molí del Foix
CONCEPTES CLAU: planta, ésser viu, tija, fulla, flor, olor, remei, utilitat
OBJECTIUS:
- Conèixer les diferents parts de les plantes: tija, fulles, flors.
- Descobrir sensorialment plantes aromàtiques: romaní, farigola i espígol.
- Conèixer la utilitat de les plantes medicinals.
- Desenvolupar l’habilitat manual amb l’elaboració d’una bossa d’olor.
6. CICLE INICIAL (1er i 2on):
Gota a gota i Passeig pel Foix
Iniciarem el taller amb un joc d’obrir i tancar l’aixeta per aprendre la importància que té l’aigua com a recurs i com podem estalviar-la en les nostres accions quotidianes. Després farem un passeig pel parc urbà del Foix per tal de descobrir aquest riu i veure’n el seu entorn.
DURADA: 1hora 15 minuts
LLOC REALITZACIÓ: Parc urbà del Foix
CONCEPTES CLAU: aigua, dependència del medi, aigua com a recurs, consum/estalvi d’aigua, conservació de l’aigua, implicació personal, hàbits, riu Foix, horts.
OBJECTIUS:
- Explicar diferents formes d’utilització de l’aigua pels humans.
- Apreciar el valor que té l’aigua per la vida.
- Conèixer el riu Foix en el tram urbà del poble del Monjos.
- Orientar l’actitud dels infants envers l’estalvi d’aigua.
7. CICLE MITJÀ (3er i 4rt):
Els ratpenats
Els ratpenats són animals nocturns que han estat protagonistes de moltes llegendes... Són cecs? Migren? Quantes espècies hi ha a casa nostra?
Us proposem una activitat per conèixer els aspectes bàsics de la biologia d’aquest animal, la seva importància en el medi natural i com podem participar en la seva conservació.
Finalitzarem amb un taller de manualitats on cada nen es farà el seu ratpenat.
DURADA: 1hora 15 minuts
CONCEPTES CLAU: ratpenat, mamífer, espècie protegida, caixa niu.
OBJECTIUS:
- Conèixer aspectes bàsics de seva biologia.
- Conèixer la importància ecològica dels ratpenats.
- Identificar la problemàtica de conservació dels ratpenats.
- Contribuir a la preservació dels ratpenats del nostre entorn.
8. CICLE SUPERIOR (5è i 6è):
Visita el CIARGA!

DURADA: 1hora 15 minuts
LLOC REALITZACIÓ: CIARGA
Per a més informació del Ciarga: www.ciarga.cat